Zalecenia żwywieniowe dla kobiet karmiących piersią

ZALECENIA ŻYWIENIOWE DLA KOBIET KARMIĄCYCH PIERSIĄ

Karmienie piersią uznawane jest obecnie za jedyny prawidłowy sposób żywienia niemowląt. Aby jednak zapewnić dziecku optymalny rozwój i stan zdrowia także i matka powinna zadbać o to, by jej dieta była odpowiednio, do potrzeb niemowlęcia zmodyfikowana. Prawidłowy sposób żywienia kobiet w okresie karmienia piersią powinien uwzględnić zwiększone zapotrzebowanie na energię i większość składników odżywczych. Przestrzeganie zasad racjonalnego żywienia wpływa zarówno na zdrowie matki, jak i na prawidłowy rozwój dziecka.

  1. Dzienne zapotrzebowanie na energię u kobiet karmiących wzrasta w porównaniu z okresem sprzed ciąży. Wartość energetyczna diety kobiety w okresie laktacji powinna być zgodna z zapotrzebowaniem odpowiednim dla jej wieku, masy ciała oraz wysiłku fizycznego i uwzględniać straty związane z wytwarzaniem pokarmu.
  2. Spożycie białka należy zwiększyć, zachowując proporcję 60 % białka zwierzęcego (produkty mleczne, ryby, mięso) i 40 % roślinnego (rośliny strączkowe).
  3. Rodzaj spożywanego tłuszczu ma wpływ na skład kwasów tłuszczowych zawartych w pokarmie kobiecym. Wśród nich szczególne znaczenie mają wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe. Należy jednak pamiętać, że do pokarmu przenikają również szkodliwe kwasy obecne w tłuszczach utwardzonych (np. niektóre margaryny) i w produktach przygotowywanych z ich udziałem (np. produkty cukiernicze) oraz w produktach typu fast-food - dlatego należy ich unikać.
  4. Węglowodany powinny pochodzić głównie z kasz, razowego pieczywa, ziemniaków oraz z warzyw i owoców. Udział cukru białego (sacharozy) w diecie powinien być ograniczony.
  5. Ważne jest, aby całodzienna dieta była urozmaicona, bogata w produkty mało przetworzone - świeży nabiał, mięso, kasze, dużo świeżych owoców i warzyw.
  6. W czasie laktacji wzrasta zapotrzebowanie na płyny. Zaspokajanie pragnienia jest bardziej fizjologiczne niż picie ściśle określonych ilości płynów. Poza wodą i słabą herbatą wskazane jest picie mleka, ze względu na wiele cennych składników odżywczych (wapń, białko, witamina B2). Spożycie soków owocowych nie może przekraczać 0,5 litra dziennie ze względu na znaczną zawartość cukru pochodzącego z owoców i/lub dodanego w procesie produkcji.
  7. Stosowanie w okresie laktacji diet odchudzających niskokalorycznych lub bardzo restrykcyjnych (np. dieta wegańska, makrobiotyczna) jest szkodliwe. Diety eliminacyjne stosowane z powodu np. alergii u dziecka lub u matki muszą być konsultowane z dietetykiem lub lekarzem i uzupełniane produktami o zbliżonej wartości odżywczej do wyeliminowanych. Kawa i alkohol mogą być spożywane okazjonalnie w niewielkich ilościach.
  8. Suplementacja preparatami mineralno-witaminowymi przy zachowaniu dobrze zbilansowanej diety nie jest potrzebna, z wyjątkiem większych ograniczeń dietetycznych, np. w przypadku diety eliminacyjnej. W porze zimowej zaleca się przyjmowanie witaminy D3.

Przeciwwskazania do karmienia piersią.

Ze strony matki: czynna gruźlica, stosowanie niektórych leków oraz zakażenie wirusem HIV.

Ze strony dziecka: galaktozemia, fenyloketonuria, wrodzona nietolerancja laktozy.

Względne przeciwwskazania ze strony dziecka: rozszczep podniebienia, wyniszczenie, niektóre wady serca.

 

Autorka: Justyna Marszałkowsk-Jakubik

Specjalistka firmy www.e-prolinea.pl

Oceń ten artykuł:
Średnia: 0 (Ocen: 0)
Komentarze
Nikt jeszcze nie dodał komentarza. Zaloguj się aby dodać komentarz

Informacja: strona serwisu MamaNiania.pl wykorzystuje pliki cookies.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.